Monday 23 May 2011

Apabila aku ialah atlet profesional...

Soalan macam ni biasa ditanya oleh pemain kita, khususnya pemain bolasepak. Malah istilah tu da lama dibahaskan. Dari pihak pengurusan hinggalah pemain muda yang baru nak join kelab. Istilah tu bunyi dasat, gah apatah lagi status tu biasa dengar kat negara omputih jer. Jadinya, walaupun era profesional bolasepak negara hanya bermula di penghujung tahun 1989, status profesional tu nampaknya semakin penting dan perlu dijelaskan. Takut nanti tak de orang yang nak jadi pemain profesional...main hanya lepaskan tension, kuarkan peluh di hujung minggu.

Bila FAM memperkenalkan Liga Bola sepak Profesional di Malaysia, ada 2 kelas pemain dikategorikan. Satu amatur, satu lagi ialah pemain profesional. Maksud profesional kat situ ialah pemain yang mengikat kontrak dengan persatuan bola sepak negeri atau kelab. Dapat gaji bulan2 dari kelab atau persatuan negeri.

Tapi banyak isu timbul sebenarnya. Blog ni akan kupas satu2...tak dapat la nak discuss semua skaligus. Antaranya ialah (1) sama ada main bola sepak ini atau jadi atlet secara profesional ni satu profesyen? Satu kerjaya ke? (2) Kalo satu kerjaya, makan gaji daripada persatuan, aku nih pekerja ke? Dan persatuan negeri / kelab tu majikan aku ke? Dan (3) kalo ada majikan, ada pekerja, mesti ada garis panduan hubungan pekerja-majikan nih...ada tak perlindungan undang2 utk aku...kalo aku injured, kalo aku x leh datang kerja, kalo aku nak berhenti kerja, kalo aku nak tukar kerja lain...dsbnya.

So..mungkin korang pon ada pendapat nak share / ada soalan nak tanya tentang profesyen pemain kita nih...


Kalo nak tau lebih banyak, cari rujukan nih:

Mohd Ali Majid, ‘Liga bola sepak profesional: dua kategori pemain’, Berita Harian, 4 November 1988, hlm 54.
Hamizar Hamid, ‘Jadikan sukan satu kerjaya’, Berita Harian, 5 April 2008, hlm 43.
Haryati Ibrahim, ‘KBS kaji kerjaya sukan’, Harian Metro, 5 April 2008, hlm 40.